onsdagen den 23:e maj 2012

Kärlek till paj.

 
Mat ska vara vacker, god, närande, nyttig... och enkel. 
Det här är dagens middag, en foolproof paj för lata sommarkvällar. 
Gott till kallskuret, eller bara som den är. Man kan använda vilka tomater som helst, men tomates cérises ger så oemotståndligt söt och god smak, en smaklökskick i kombo med den salta getosten.

Recept: 

La pâte brisée (men jag erkänner straight away, jag köper min pâte brisée på rulle, ni får använda er av vilken pajdeg ni vill, men här är recept): 

250 gram mjöl
1 ägg
150 gram kallt smör
2 nypor salt
6 msk kall mjölk

Blanda mjöl, smör & salt. Mixa. Tillsätt ägg och mjölk. Mixa mer. 
Mjöla degen och lägg i kylskåp 3 timmar. 

Blanda 2 msk stark senap med 2 msk crème fraiche. Bre ut i den naggade pajbottnen. Lägg i tomater i skivor, strö över 2 tsk socker (blir fantastico med tomaterna!) salta och peppra. In i ugn 20 minuter (150°). Ta ut, och lägg på körsbärstomater, hela eller halva. Lägg på getost i skivor (eller parmesan). Strö över timjan, gärna färsk. In i ugnen igen i 20 minuter. Klart. 
Servera med skinka, sallad och rosévin.


9 kommentarer:

Linda sa...

Åh, en sån vacker paj! Jag tvivlar inte alls på att den är sjukt god. C´est la presentation, brukar min svåger säga när han fixar och trixar i sitt restaurangkök. :)

cruella sa...

Det här blir ett av tillbehören till den medelhavsinspirerade buffé som ska avnjutas på äldste sonens studentmottagning om någon vecka! Tack:-)

Maria sa...

Oh, jag tror jag gör denna i helgen! Tack! :)

Sanna sa...

Å jäklar! Nu blev jag hungrig igen :-)

tina sa...

Jag säger då det, vem skulle inte känna kärlek till en så vacker paj? Hurra för tomater!

Nässelblom och choklad sa...

Åh, så gott och vackert! Du frestar mig dagligen med getost - blir superhungrig och vill ha getost till lunch. Den här pajen ska jag absolut göra!

Ellinor sa...

Oh, så gott det låter och ser ut! Paj är verkligen perfekt vår- och sommarmat. Detta recept kommer jag att spara inför framtida måltider :)
Kram

Anonym sa...

Jag gjorde pajen igår . Den blev himmelskt god.
Men jag hade i graham i pajdegen och istället för getost blev det vällagrad grevé. Mmmm... tack för inspirerande "skriverier" om mat .

Flisan

Sara sa...

Oh, vad roligt att den blev bra! SKa testa lite grövre pajdeg nästa gâng!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...